Hero
Kuva: Teemu Kiviniemi
Author
Tuomo Björksten
15.1.2019
100 ideaa tai tekoa alle 45-vuotialle: Tästä tulee jännittävä vuosi
Yle News Lab kehittää tänä vuonna 100 keinoa, joilla uutiset tavoittavat nuoret aikuiset tehokkaammin. Toimittaja Tuomo Björksten seuraa projektin etenemistä blogissa.

Vuodesta 2019 tulee kova epäonnistumisten ja onnistumisen vuosi Ylen News Labissa. Kokoamme listan 100 ideasta alle 45-vuotiaiden tavoittamiseksi. Huhhuh, hengästyttää jo nyt.

Olemme havainneet, että Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminta palvelee erinomaisesti yli 45-vuotiaita. Hiljaisena uutispäivänäkin he rientävät ensimmäisenä aamulla lukeamaan nettiuutisiamme ja istuvat uskollisesti tv-uutisten ääressä joka ilta.

Alle 45-vuotiaiden tavoittaminen on sen sijaan vaikeaa.

Niinpä teemme niin, että otamme avuksi kaikki Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan työntekijät ja kokoamme alle 45-vuotiaiden iloksi 100 ideaa tai tekoa, joita ryhdymme järjestelmällisesti testaamaan pitkin vuotta. Sadan kohdan lista on henkinen laina luontoharrastajien vastaavista tempauksista. Esimerkiksi Birdlife kannusti pari vuotta sitten tunnistamaan 100 lintulajia vuodessa.

Kunkin kokeilun alussa määrittelemme nykytilanteen. Kuinka hyviä esimerkiksi uutiskirjeemme ovat? Voiko niitä parantaa? Jos muokkaamme uutiskirjeitä tavalla X, miten voimme helpottaa ihmisten elämää?

Sitten testaamme ajatusta muutaman kuukauden. Yleisö pääsee kommentoimaan kokeilujamme. Kokeilun jälkeen keräämme yhteen palautteen ja tulokset. Paraniko maailma? Jos parani, kokeilusta voidaan tehdä pysyvä käytäntö.

Meille voi toivoa onnea, sillä 100 idean lista saattaa olla kokonaan epäonnistunut. Tai sitten sieltä löytyy kymmenen erittäin hyvin toimivaa ideaa. Emme vielä tiedä. Toisaalta jokainen epäonnistunutkin idea on vihje siitä, mitä ainakaan ei kannata jatkossa yrittää.

Operaation tausta on tilastoissa. Suomen kansa jakautuu kahtia 45. ikävuoden kohdalla. Karkeasti yli 45-vuotiaita on puolet ja alle 45-vuotiaita puolet.

Jokin yksittäinen kaupallinen julkaisu voi tulla toimeen hyvin sillä, että se on yli 45-vuotiaiden suosikkijulkaisu, mutta Ylen pitää olla koko kansan yleisradio.

Erityisen vaikeaa on tavoittaa alle 30-vuotiaita, joilla on niin paljon muutakin jännää menossa elämässään: meidän pitää olla edes hetkellisesti kiinnostavampia kuin Netflix, HBO, äänikirjat, pelit, some tai Youtube.

Emme ole tuskamme kanssa yksin. Sama pulma on myös muilla mediataloilla Suomessa ja ulkomailla.

Raportoin blogissa, miten kova vuotemme etenee. Esittelen konkreettisia ideoita ja testausten lopputuloksia. Pidän teidät ajan tasalla syntyneistä oivalluksista, onnistumisista ja erityisesti epäonnistumisista. Kannattaa vilkuilla ahkerasti News Labin sivuja.