Yle News Lab on kehittänyt Trollitehdas-pelin, joka avaa kuinka somea käytetään isojen tunteiden vahvistamiseen ja levittämiseen valeuutisten ja bottiarmeijoiden avulla.
Joka ikinen päivä sinä, kuten suurin osa suomalaisista, avaat itsellesi tärkeän somepalvelun kuten Facebookin, Youtuben, Twitterin tai Instan. Arkiseen somevirtaan on helppo sujahtaa, se tarjoaa virikkeitä muttei välttämättä vaadi itseltä paljoa.
Välillä omaan virtaan saattaa osua sellainen päivitys, joka herättää todella voimakkaita perustunteita iloa, surua, vihaa, pelkoa, inhoa tai hämmästystä. Peukut, sydämet, vihanaamat ja kommentit ovat somen polttoainetta.
Monet tutkimukset ovat todenneet, että some tarjoaa hedelmällisen kasvualustan tunnepitoiselle sisällölle, kuten vihapuheen sävyttämälle propagandalle. Traagiset esimerkit maailmalta ovat osoittaneet, että somen avulla isot vahvat tunteet voi muuttaa teoiksi.
Tunteiden manipulointi voi olla järjestelmällistä: esimerkiksi pelon ja vihan tunteiden kohdennetun lietsomisen avulla voidaan vaikuttaa ihmisten mielialoihin, mielipiteisiin ja äänestyspäätöksiin. Nykytietojen mukaan tunnekoneistoja viritetään uusimpien teknologoiden avulla jopa kansallisten toimijoiden tasolla. Kyse ei ole yksittäisistä häiriköistä tai ääriajattelijoista.
Tässä kohden on tärkeää huomata, että itse somen syyttäminen vihan tai pelon lietsonnasta ei auta lopulta ketään. Syyt ihmisten pahaan oloon, pelkoihin ja tyytymättömyyteen ovat jossain syvemmällä kuin somevirrassa. Isot tunteet kumpuavat ihmisyydestä ja siitä kuinka koemme ympäröivän todellisuuden.
Somella on kuitenkin sormensa pelissä, kirjaimellisesti. Someympäristöt on suunniteltu niin, että tunteita voi vahvistaa ja levittää tehokkaasti. Palvelujen kokemuksessa pyritään optimoimaan sujuvuutta ja helppoutta: asiat tapahtuvat melkein kuin itsestään. Siksi somen tunnevaikutuksia ei ole aina helppo huomata tai havainnollistaa.
Siksi kehitimme Yle News Labissa pelin, jonka on tarkoitus auttaa ymmärtämään sitä, kuinka somessa voidaan vaikuttaa tunteisiin ja ajatuksiin. __Sen sosiaalisen median esimerkit perustuvat tosielämään. Pelin nimi on Trollitehdas. __
Pelin avulla voi sukeltaa somepäivitysten jokapäiväistä virtaa syvemmälle ja nähdä kuinka tunteisiimme voi vaikuttaa konkreettisesti ja järjestelmällisesti. Pelissä on käytetty aitoja some-esimerkkejä sellaisenaan informaatiovaikuttamisen nykytodellisuuden havainnollistamiseksi.
“Ensimmäinen työpäiväsi Trollitehtaassa. Montako ihmistä saat käännytettyä?” KOKEILE PELIÄ TÄSTÄ.
Pelillisyyden avulla pyrimme kehittämään uusia tapoja merkityksellisen tiedon välittämiseksi erilaisille ihmisille. Digiajassa kaikilla ihmisillä ei ole aikaa tai kiinnostusta perehtyä pitkään lukujuttuun tai katsoa ja kuunnella aiheesta asiantuntija-analyysia. Tarvitaan uusia tiedonvälittämisen keinoja ja muotoja, jotka yhdistävät nopean uutisoinnin, tutkivan journalismin, palvelumuotoilun, datatieteet ja sovelluskehityksen.
*Kirjoittaja Jarno M. Koponen on Yle News Labin Head of AI and Personalization. *