Nyt tapahtuu monta asiaa samaan aikaan.
On pakko olettaa että populismin vihaa lietsova osa ei katoa vähään aikaan.
Eikä siinä kaikki.
Verkon nopeuden monikymmenkertaistuminen 5G:n yleistyessä muuttaa verkon olemusta ja sitä kautta ihmisten arjen ja ihmissuhteet. Verkko ei ole kuluttajalle enää pelkästään jotain, jonka avulla vain kulutetaan erilaisia median muotoja, vaan erilaisine terveyttä ja turvallisuutta edistävine mahdollisuuksineen se voi olla ennemminkin näkymätön suojelusenkeli.
Suuret yhteiskunnalliset uutiset ovat yhä vaikeammin ymmärrettävissä nopealla vilkaisulla (vrt. Eurokriisi, sote, Syyrian sota tai Venäjän some-vaikuttaminen).
Samaan aikaan uutiset kilpailevat ajasta ja huomiosta kaikkien kanssa. Ylen pahin kilpailija voi olla vaikkapa Red Bullin urheilusisällöt. Tai minkä tahansa yrityksen yhteiskunnallinen, huomiota herättävä sisältö.
Suuret uutiset kuitenkin vaikuttavat ihmisten elämään. Jos omaan elämään vaikuttavia tapahtumia ei ymmärrä tai niihin ei koe pystyvänsä vaikuttamaan, voi syntyä turhaantumista. Ja sitä kautta syntyy raivoa. Turhaantuminen osaltaan luo markkinaa organisoidulle trollaukselle. Ja kuten Yhdysvaltain presidentinvaaleista näki, trollaus on uusi valtiomahti, joka voi ratkaista vaaleja.
Vihaa lietsova organisoitu/organisoimaton trollaus ei tule poistumaan ihan heti. Se kun toimii yllättävän tehokkaasti.
Mutta se voi kiihdyttää demokratian rapautumista.
Samaan aikaan nuoremmat ikäryhmät kiinnittyvät yhä vähemmän demokratiaan. Tässä käyrässä on kuvattu eri ikäryhmien sitoutuminen demokratiaan. Valitse alhaalta oma syntymävuotesi ja vertaile miten omat ikäryhmäsi suhtautuu demokratiaan.
Vapaa ja läpinäkyvä journalismi voi toimia vain todellisessa demokratiassa. Autoritaarisuutta ja vihaa lietsovassa yhteiskunnallisessa pyörremyrskyssä vapaa journalismi ei oikein pysty toimimaan.
Yle voi auttaa vapaata demokratiaa lisäämällä ymmärrystä nykyisestä maailmasta.
Lisääkö uutisjuttu (kuten sen nyt ymmärrämme arjessa) ymmärrystä kaikissa oloissa? Varsinkin jos niiden kuluttaminen vaatii kaikilta asiakasryhmiltä saman ajan - samalla kun paljon nopeampaa tyydytystä lupaavat viihde-notifikaatit kilpailevat kansalaisen ajasta? 15-29-vuotiaiden mediankulutus on usein täysin erilaista kuin vaikkapa 55-vuotiaiden.
Osalle kohderyhmistä uutisten selitys pitäisi tehdä täysin uudella tavalla - siten, että uutisen kokonaiskuva hahmottuisi asiaa seuraamattomallekin nopeammin, hänen valitsemallaan tavalla. Onko ymmärryksen lisäämiseen jotakin parempaa keinoa kuin ”juttu”? Pitääkö osa uutisjutuista palastella niin että älykäs/tyhmä koodi rakentaisi tiedon palasista jotain muuta, jonka avulla kansalaisen olisi helpompi ja nopeampi saada ymmärrystä uutisen takana olevasta kokonaiskuvasta.
Pitää.
Tai sitten sinä lukija keksit paremman tavan.
Miten luodaan ihmisille tehokkaammin kokonaiskuvia yhteiskunnallisista kysymyksistä? Se on yhä tärkeämpää nyt kun elämme yhteiskunnan ison muuttumisen aikaa.